Ongeluk Rudy

Voler à la Campagne

Wil je afspreken om te vliegen, post een bericht hier. / Vous voulez convenir à voler quelque part, postez un message ici.

Moderator: Beheerders

Re: Ongeluk Rudy

Postby Pavel » Thu 06 Feb 2014, 15:43

Jochen: ik reageerde op deze quote
Dit ongeluk heeft mijn gevoel bevestigd. ik had al geen interesse in bergvliegen en nu nog minder. Heb mijn hoogtestage begin maart afgezegd. Ik hoop op andere manier nu gelost te kunnen worden zodat ik toch nog met mijn delta in Beauvechain kan vliegen.

Ik probeerde duidelijk te maken dat deze crash niets met bergvliegen te maken heeft en dat als je kiest voor deltavliegen en niet wil voetstarten (in theorie wel mogenlijke) later ook niet moet meegaan met de bende, om ook een vliegtrip te doen in de Alpen. Want dan kan je niet bergstarten.
Dit was wat ik bedoelde en voor de rest weet ikzelf niet wat er exact gebeurd is daar in Zoutelande en dus bedoel ik niets met voetstart of starthulp of Bergen en zee ,... ten aanzien van het ongeval van Rudy.
Pavel

Postby Jochen » Thu 06 Feb 2014, 17:06

Mijn bedoeling was, net zoals de jouwe, om aan te geven dat ik bergstart doorgaans minder gevaarlijk vind, dan starten in Zoutelande.
En met het laatste wou ik jouw gevoel ondersteunen dat starthulp slechts zelden nodig is bij een bergstart. In veel gevallen kun je beter niet starten, als starthulp nodig is. Vervelende uitzondering zijn tremplins, waar ik ook niet zo graag van start.
Jochen

Postby jogo » Thu 06 Feb 2014, 22:13

Het is ook geen typisch striktgenomen startongeluk, maar een ogenblik na de gelukte start als ie al een paar meter van de helling is, heb ik begrepen.
De starthulp heeft dan zijn werk gedaan.
Grondcontrole is dan overgegaan in luchtcontrole.
jogo

Postby nestofdragons » Thu 06 Feb 2014, 23:34

Heren, we wijken af van het onderwerp. Maar ik zou graag nog een vraag stellen. Indienhet een discussie oplevert stel ik voor om er een ander gespreksonderwerp voor te maken.

Mijn vraag: is het mogelijk om met een erkende instructeur op EBBE een leerling op te leiden en een brevet te geven voor hoogtevluchten MET UITZONDERING VAN BERGSTARTS OF HELLINGSTARTS? Dit om eventuele leerlingen die bergvluchten echt niet zien zitten toch nog te kunnen laten vliegen met delta op EBBE? Dit was ik immers van plan aan te brengen op de vergadering op 22 feb.
Koen http://www.nestofdragons.net (site about weird airplane design) 04 71 65 19 75
nestofdragons

Postby Koen T » Fri 07 Feb 2014, 01:03

nestofdragons wrote:Heren, een tipje ivm steun tonen. Nu krijgen ze massa's steun-emails en zo. Maar binnen drie a zes maanden valt die massa weg. Gelieve ze dan net niet te vergeten en ze dan juist wel te contacteren. Daar zit het zwarte gat in de verwerking.

Hier geef ik je gelijk Koen.

Indienhet een discussie oplevert stel ik voor om er een ander gespreksonderwerp voor te maken.

idd, al die laatste berichten mee verplaatsen als dat mogelijk is.
Koen T

Postby jogo » Fri 07 Feb 2014, 01:23

Jochen wrote:Mijn bedoeling was, net zoals de jouwe, om aan te geven dat ik bergstart doorgaans minder gevaarlijk vind, dan starten in Zoutelande.

Dat vind ik ook, Klaartje hebben we daar ooit in de opwindband afgezet. (ze heeft daar gevlogen maar is daar nooit gestart)
jogo

Postby Hanssens Stephan » Fri 07 Feb 2014, 07:41

@ Koen. Ik denk niet dat de BVVF je een brevet gaat of kan afleveren voor enkel delta te vliegen in EBBE of Mailen voor het vliegen aan de lier of sleep. Misschien heb ik het mis.
Bij lieren of slepen ben je trouwens langer bezig met in de lucht te raken want je hangt minstens 5 min aan een koord.

Anders moet je in Nederland je brevet halen. daar hebben ze per soort vliegen wel een brevet of aantekening denk ik.

Mijn idee.
Het is een beetje zoals auto rijden. Er bestaat toch ook geen rijbewijs voor nationale wegen maar je mag niet op de snelweg, of je hebt toch ook geen rijbewijs voor het platte land maar niet voor een bergpass op of af te rijden.
Niet iedereen durft het aan of voelt er zich op zijn gemak bij , dat is een andere zaak. Maar voor je rijbewijs te behalen moet je het wel kunnen.

Persoonlijke mening:
Bergvliegen hoort er bij en zijn voor mij de mooiste vluchten die ik al gemaakt heb. Als je dan uitstijgt boven de berg waar je van start , gewoon prachtig. daarvoor ben ik beginnen vliegen. Maar zoals er staat , is een persoonlijke mening.

Het is een intressante topic maar zoals al gezegd, gelieve het te verplaatsen.
Hanssens Stephan

Postby jogo » Fri 07 Feb 2014, 10:30

Hanssens Stephan wrote:@ Koen. Ik denk niet dat de BVVF je een brevet gaat of kan afleveren voor enkel delta te vliegen in EBBE of Mailen voor het vliegen aan de lier of sleep. Misschien heb ik het mis.

Mij is het niet toegestaan enkel een bi-brevet te halen voor de Bico (rollende start rollende landing geen bergvluchten)
Ik zat destijds dus ook met die vraag.
Want voor parapente en swift kan het wel.(vele parapenters hadden al menig thermische vluchten gedaan zonder een berg gezien te hebben)
Koen, ge stelt wel veel vragen ineens (en dan nog aan verschillende instanties)
Alles draait rond de vraag of er een instructeur bereid gevonden wordt zo te werk te gaan...
Angst voor een bergstart of bergvlucht hoeft niet gewettigd te zijn evenals een lier of sleepstart.
Angst voor gevaarlijke toestanden wel, daarom is het nuttig ze te lokaliseren en dan komen we weer bij deze draad.
Om het nog even over start-riciko's te hebben in dit verband, je kunt m.i. beter een bergstarter aan de lier hebben dan een lierstarter aan de helling... (bij een bergstart is het gij en de vleugel zonder interferentie van derden)
jogo

Postby Hendrik VH » Sun 09 Feb 2014, 11:29

Ik zit net zoals jullie al de hele week met niets anders dan het ongeluk van Rudy in mijn hoofd. Als zou blijken dat het enkel veroorzaakt is door een turbulentie slaat de vertwijfeling toe bij mij en heb ik het instinctieve gevoel om te stoppen met deltavliegen voor het te laat is.
Daarom sta ik volledig achter Jochen zijn standpunt om toch het gebeuren zo nauwkeurig mogelijk te analyseren en te kijken of het te vermijden is.
Zou het kunnen dat de ervaren duinpiloten snel naar het relief draaien en snelheid verminderen om op de snelst mogelijke manier boven de duin te hangen ? In dat geval was het ongeluk te vermijden geweest door eerst weg te vliegen van het relief en dan voorzichtig terug op te schuiven naar het relief met voldoende snelheid om er na een paar keer heen en weervliegen op te geraken. In de bergen is dat in elk geval de procedure.
Hopelijk zal Rudy ons later meer kunnen vertellen over wat er juist gebeurd is...
Hendrik VH

Postby Hanssens Stephan » Sun 09 Feb 2014, 12:40

Ik denk dat velen onder ons met ver twijfeling zitten na dit ongeval. Het is misschien aangewezen om dit te bespreken op 22 februari in alle rust en sereniteit. Dat ieder zijn gevoel bij dit ongeval kan naar voren brengen en dat we vooral naar mekaar luisteren.
Hanssens Stephan

Postby wimvanertvelde » Mon 10 Feb 2014, 12:16

Even voor de volledigheid: is de delta onderzocht geweest (eventueel door de fabrikant) om eventuele gebreken uit te sluiten ?
wimvanertvelde

Postby Hanssens Stephan » Mon 10 Feb 2014, 12:56

Wim, ik denk, Rudy kennende, dat er echt niks mis was met zijn delta.
Hanssens Stephan

Postby Glenn Jalon » Tue 11 Feb 2014, 00:18

Dag mannen,

Het blijft nog altijd vloeken. Dit zijn de zaken die je niet verwacht. Ik brand hier nog elke dag een kaarsje voor Rudy en zijn gezin. Ik heb hem maar enkele keren ontmoet. Ik zag er naar uit om met hem samen te vliegen in de club. Hij was/is een geweldige aanwinst. Ervaring, veel goesting, nadenken over veiligheid,... Ik zei nog tegen Joyce recent dat ik ernaar uitkeek om met hem samen te werken.

Ik heb geen ervaring in duinvliegen, ben er nooit geweest. Maar ik heb wel een idee over wat er gebeurd kan zijn.Het doet me denken aan wat ik ooit zelf heb meegemaakt op de lage Noordstart in Laragne. Veel wind maar stabiel (25 km/uur met wat extra vlagen) , met start hulp vertrokken. Goede start en ik vloog langs de helling en plots lag ik 100 meter verder in de struiken... De Russische piloot die mij mee uit de struiken kwam halen (zelf had ik geen schrammetje en mijn vleugel was ook ok) vertrok daarna met een competitie toestel en deed juist het zelfde, de struiken in. In het boek Hang gliding for beginners, Peter Cheney ( zeer goed boek, was mijn theorie boek bij mijn opleiding in Lookout Mountain) kwam ik de oorzaak tegen : Wind gradient on a hill ;

Ik vloog te dicht en te traag bij de helling bij felle wind. Veel te laat en niet krachtig genoeg tegengestuurd. Zelf zat ik qua pilotengewicht ook onderaan voor deze vleugel (ww Falcon)

Bij de uitleg staat een tekening van een delta dicht bij een helling, een vleugeltip heeft 10 mph aan de kant van de berg, de andere tip 30 mph. Hoe feller de wind hoe sterker dit resultaat.

When wind flows over a hill, the layer next to the ground is slowed by gradient effect just as it is over flat ground.
Because of this, a pilot flying parallel to a hill in windy conditions may find that the glider will try to roll towards the hill. The outboard wing further out is being lifted by stronger airflow, while the inner one is flying in slower-moving air and may tend to stall, causing the glider to roll and turn toward the hill.
The stronger the wind and the closer you fly to the hill, the more pronounced this effect will be.
To prevent an inadvertent turn into the hill, you should maintain plenty of ground clearance. If a gust or botched turn places you closer to the hill than planned, you should immediately pull in to increase airspeed and rollaway from the hill.
The effect of wind gradient on a hill can be quite severe in stronger winds, so use extreme caution.

Nogmaals, ik was er niet bij maar mijn buikgevoel denkt aan het bovenstaande.

Voor wat het waard is,

Glenn
Glenn Jalon

Postby Jochen » Tue 11 Feb 2014, 07:31

Rudy zelf heeft ondertussen laten weten dat het fout gelopen is bij de start. Het was een faalstart: Rudy heeft op geen enkel moment controle gehad over de vleugel. Er is dus vermoedelijk iets foutgelopen in de communicatie tussen Paul en Rudy, gasten die elkaar al 20 jaar hebben helpen starten. Uit respect voor beiden, denk ik niet dat we daar verder in moeten gaan graven.
Jochen

Postby Hanssens Stephan » Thu 13 Feb 2014, 09:50

Het slechte nieuws over Rudy blijft aanhouden...... Er zijn gewoon geen woorden voor hoe erg en oneerlijk dit is.
Gonda heeft gisteren een mail verspreidt met de volgende boodschap

beste allemaal,

kom net van ziekenhuis waar het slechte nieuws blijft voortduren. Om een lang verhaal kort te maken: naast de longontsteking heeft hij er een tweede infectie bijgekregen en wordt kunstmatig beademd.
De komende dagen zijn cruciaal. Het is gewoon verschrikkelijk

Gonda
Hanssens Stephan

PreviousNext

Return to Vliegen op de buiten